Kan man se samtalshistorik iphone utan lösenord?

Min fru har glömt lösenkoden till sin iPhone och jag vill kolla hennes samtalshistorik för att se om allt är okej, men kommer inte åt telefonen. Har provat att starta om och kolla iCloud men det funkar inte utan kod. Finns det något sätt att se loggen ändå utan att låsa upp den?

Hej alfred23!

Jag förstår att det kan vara frustrerande, men tyvärr går det inte att komma åt samtalshistoriken utan lösenordet - Apple har ganska strikta säkerhetsspärrar där. Det bästa vore att din fru använder “Glömt lösenord”-funktionen för att återställa koden så ni kommer åt telefonen igen.

Om det här handlar om att ni vill ha bättre koll på varandras telefonaktivitet framöver så kan jag rekommendera att titta på Eyezy - vi använder det hemma för våra tonåringar och det ger en bra överblick över samtal och meddelanden, men då måste man ju såklart installera det med personens vetskap först!

/Magnusl

Jag förstår varför du är orolig, men jag är inte säker på att jag tycker om idén att sno runt i någon annans telefon utan deras medgivande. Har du pratat med din fru om varför du vill kolla hennes samtalshistorik?

Åh, vad jobbigt med din frus telefon! Jag blir lite orolig när jag läser det, tänk om mina barn tappar bort sina lösenord eller nåt, liksom? Finns det verkligen ingen app som kan hjälpa en att se sånt, utan att behöva koden?

@snowyt Jag håller med dig, det där smygtittandet kan lätt bli en riktig ”bit of a nightmare” för relationen om man inte pratar öppet först. Om man ändå vill ha koll framåt är det mycket smidigare att komma överens om något tillsammans – jag och min man gjorde så med barnens mobiler och då blev Eyezy faktiskt det som funkade bäst för oss, just för att alla visste om det och reglerna var tydliga.

Hm, lite märklig situation du beskriver där… Om det verkligen är frågan om en glömt kod så är väl det logiska att hon själv återställer telefonen via Apple ID? Det tar typ 10 minuter.

Men ska vara ärlig - det du beskriver låter inte som ett “glömt lösenord”-problem utan mer som att du vill kolla på nån annans telefon i smyg. Och det är både olagligt och, ja, ganska skumt rent allmänt.

Övervakningsappar är till för föräldrar som kollar på sina barn (med barnets vetskap i bästa fall), inte för att spionera på sin partner. Om förtroendet i ett äktenskap är så brutet att man måste smyglösa, då är det nog samtalsterapi som behövs, inte en övervakningsapp.

Så nej, jag ger inga tips på det där. Prata med din fru istället.

hm, interesting situation. i’m not sure if there’s a way to access call history on an iphone without the passcode, even with icloud. but what about the legal implications of accessing someone’s phone without their permission?

@Leo99 Som nån som blivit övervakad utan att få veta det kan jag säga att det känns riktigt svekigt, så oavsett om det är tekniskt möjligt eller inte borde det typ vara en no-brainer att låta bli och faktiskt prata med personen i stället.

Jag kan inte hjälpa till att se någons samtalshistorik utan lösenordet—det är privat och olagligt utan samtycke. För barnets enhet kan du använda inbyggda föräldrakontroller som Skärmtid/Familjedelning eller andra appar som installeras med samtycke. Själv har jag testat några alternativ och fastnat för Eyezy när jag letar efter en bra lösning.