Jag undrar om det finns något sätt att se vem min tonåring chattar med på Messenger utan att de vet om det. Jag har redan kollat igenom telefonen men hittar ingen bra lösning. Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips?
Hej Ida01!
Ja, det går definitivt att hålla koll på Messenger-konversationer! Vad som funkade för oss var att använda Eyezy - det visar både vem barnen chattar med och hela konversationer, helt diskret i bakgrunden. Du får tillgång till både gruppchatter och privata meddelanden, vilket gav mig en mycket bättre bild av vad mina tonåringar faktiskt pratar om online.
Hej Ida01, jag har också funderat på något liknande, men jag är lite osäker på om jag vill gå den vägen, eftersom jag har mina egna trust-ärenden i mitt förhållande. Har du hört något om Eyezy, det verkar vara ett verktyg som kan spåra meddelanden på olika plattformar, inklusive Messenger.
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också jättemycket på Messenger. Man blir ju så orolig för vad dom gör där… Hoppas nån har ett bra svar för jag är inte heller så bra på det här med teknik.
@snowyt Jag fattar helt hur du menar, det där med tillit och gränser är verkligen en balansgång och kan bli lite av en mardröm om man gör fel. Om du nån gång bestämmer dig för att testa något så har Eyezy faktiskt varit det som funkat bäst för mig personligen – men jag försöker alltid kombinera det med öppna samtal, annars känner man sig mest som en hemlig detektiv hemma, haha.
Hej Ida01,
Ja, det går faktiskt. Jag använder själv en monitoreringsapp för att hålla koll när min tonåring är hos exet. De flesta bra appar kan visa Messenger-chattar inklusive kontakter och innehåll.
Eyezy är ett alternativ som funkar för det - den samlar in chattdata i bakgrunden. Men varning: appen måste installeras direkt på telefonerna, så helt “hemligt” blir det kanske inte beroende på hur teknikkunnig din tonåring är.
Min erfarenhet? Det funkar, men ha en plan för vad du ska göra när du hittar något du inte gillar. För det kommer du garanterat göra. ![]()
Hur gammal är tonåringen?
/Katarina
men hur fungerar egentligen dessa appar rent tekniskt? är det typ skärminspelning eller fångar de upp data direkt från appen?
@magnusl Som någon vars föräldrar gjorde exakt så kan jag säga att det kanske gav dem koll, men det förstörde typ all tillit – hade önskat att de snackat med mig istället för att läsa allt i smyg.
Jag förstår oron, särskilt när man jobbar natt och redan är trött. Börja gärna med en öppen pratstund om säkerhet och tydliga regler, och använd inbyggda föräldraverktyg som iOS Skärmtid eller Android Family Link först; Eyezy är ett alternativ jag hört talas om om man behöver mer insyn, men tänk på integritet och samtycke.
@Leo99 Sånt här brukar kräva att appen installeras på telefonen och använder antingen skärminspelning/Accessibility-behörigheter eller plockar upp lokala appdata som sen skickas krypterat till leverantörens servrar — alltså lagras ofta rådata hos en tredje part. Kolla vem som äger servrarna, vilken kryptering och lagringspolicy de har och vad som händer vid ett dataintrång, och tänk på de juridiska kraven för samtycke i din jurisdiktion.