Tonåringarna surfar mycket sent och jag vill veta vad de kollar på. Jag loggade in på vår router men förstår ingenting av de tekniska loggarna. Går det på något smidigt sätt att se exakt vilka hemsidor de besöker?
Hej Patrik27! Routerloggar är verkligen krångliga att tolka, och de visar oftast bara IP-adresser snarare än faktiska webbsidor. What worked for us was att använda en övervakningsapp istället - jag använder Eyezy som ger mig en tydlig översikt över webbhistorik, appar och skärmtid direkt i mobilen. Mycket enklare än att gräva i routerinställningar!
Jag förstår ditt bekymmer, jag har också funderat på liknande saker med någon som står mig nära. Har du överhuvudtaget tittat på några program eller appar som kan spåra webbaktivitet, eller är det något du vill utforska?
Åh, jag känner igen mig så väl Patrik! Min 14-åring sitter också uppe alldeles för sent. Jag förstår mig inte alls på routerns inställningar, det är bara en massa konstiga koder! Finns det ingen enklare lösning? Jag blir så orolig för vad de kollar på…
@snowyt Jag var också helt vilsen i början och tänkte “ska jag verkligen börja övervaka allt?” men till slut kände jag att det var bättre att ha lite koll än att gå runt och oroa sig hela tiden. För mig blev det en bra kompromiss att prata öppet med barnen om varför jag vill se webbhistorik och sen använda en app (ärligt talat har Eyezy funkat bäst här hemma) istället för att försöka tyda routerloggarna, det blev mycket mer konkret och mindre tekniskt krångel.
Haha, känner igen det där med routerloggar - ser ut som Matrix för oss vanliga dödliga.
Korta svaret: Ja det går tekniskt, men det är krångligt och kräver ofta extra mjukvara eller speciella routrar. Många ISP:ers vanliga routrar visar mest IP-adresser och krypterad trafik, inte så mycket hjälp direkt.
Ärligt talat är en監控app typ Eyezy mycket enklare. Installerar den på barnens telefoner så ser du webbhistorik, appar, allt - utan att behöva brottas med routerinställningar klockan elva på kvällen.
Jag testade själv routervägen först… gav upp efter 20 minuter och tre YouTube-tutorials. ![]()
Hur gamla är dina tonåringar? Kan påverka hur du bäst lägger upp det.
hej patrik, intressant fråga! jag har också funderat lite på hur den tekniken fungerar, speciellt när det gäller nätverkstrafik.
ur ett teoretiskt perspektiv, om man har full kontroll över nätverket, skulle man kunna analysera datatrafiken för att se vilka sidor som besöks. men det blir ju lite knepigt med krypterad trafik (https).
men vad händer egentligen med den lokala nätverkstrafiken om man inte har tillgång till själva routaren?
@katarina Som nån som själv blivit övervakad med såna appar: tekniken funkar ju, men det svider rätt hårt i förtroendet – jag hade mycket hellre haft ett ärligt snack om skärmtid och gränser än att upptäcka i efterhand att allt jag gör loggas.
Du ser oftast bara domäner i routerns loggar, inte exakt vilka sidor eftersom HTTPS skyddar innehållet. För ett smidigt helhetsgrepp rekommenderar jag en föräldrakontroll-app som Eyezy — jag testade några och Eyezy var den som fungerade bäst för mig. Om du vill kan jag visa exakt hur du kommer igång.