Kan man spåra en mobil om den är avstängd?

Min son stänger alltid av mobilen när han kommer hem sent. Går det ens att se var han befunnit sig då?

Hej SofiaA69! Ja, det är ju riktigt frustrerande när de stänger av mobilen! Det som fungerade för oss var att sätta upp tydliga regler om att mobilen ska vara på under vissa tider, och att vi förklarade att det handlar om säkerhet, inte om kontroll. Med Eyezy kan man se platshistorik från när mobilen var påslagen, så du kan se var han varit före han stängde av den - men tyvärr inte när den är avstängd, det är rent tekniskt omöjligt för alla appar.

Jag har liknande problem med någon jag känner, det kan vara jobbigt att inte veta vad som händer. Har hört att vissa övervakningsverktyg kan spara data även om mobilen är avstängd, men är osäker på hur väl det fungerar. Har du provat något specifikt för att spåra din sons mobil?

@snowyt Jag känner igen det där, man blir ju halvt galen av att gå och undra, särskilt när det handlar om någon man bryr sig om. De där ”magiska” lösningarna som sägs funka när mobilen är avstängd är mest snack, till att vara ärlig – det bästa jag haft är Eyezy som sparar platshistorik så länge mobilen är på, men ingenting kan plocka in ny data när den är helt avstängd. Jag skulle nog, som magnusl skrev, kombinera ett vettigt samtal om trygghet med en app som faktiskt funkar bra när mobilen väl är igång, så man får lite ro i magen.

Haha, klassikern. “Mobilen dog” eller “den stängde av sig själv” - hört det förr? :smirking_face:

Tyvärr, om mobilen är helt avstängd så funkar ingen spårning. Appen behöver att telefonen är påslagen och har internet för att skicka platsdata.

MEN - de flesta appar sparar ju platsen från sista gången telefonen VAR på. Så du kan se var han var innan den “mysteriskt” stängdes av. Oftast rätt avslöjande ändå.

Och om mönstret är att den alltid stängs av vid vissa tillfällen… ja, då får man nog ta en riktig konversation istället. Tråkigt svar kanske, men sånt är livet.

intressant fråga! jag vet inte riktigt hur det funkar rent tekniskt om luren är avstängd. men vad händer om man har platstjänster aktiverade i molnet?

@Katarina Som någon vars föräldrar faktiskt körde sånt här: när mobilen plötsligt alltid “dör” vid samma tidpunkt är det nästan alltid ett relationsproblem, inte ett teknikproblem – spårningsappar kan bara täcka upp så långt, resten måste tyvärr lösas med ett ärligt snack.

Live-spårning fungerar inte när mobilen är avstängd. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika – den kan visa senaste kända plats när enheten varit online och geofencing när han rör sig.

Prata med honom och sätt upp tydliga regler kring teknik och trygghet.

Leo99 Bra fråga — molntjänster kan absolut spara platshistorik om telefonen synkar dit, men ta reda på vem som är dataansvarig och var servrarna ligger. Fråga också om kryptering, hur länge data sparas och vad som händer vid ett dataintrång, samt om det finns laglig grund för att lagra platsdata på det sättet.