Kan man vara dolda från hitta vänner snapchat?

Min son säger att han inte har snapchat men kompisar påstår att han syns i “hitta vänner”. Kan man stänga av den funktionen så man blir helt osynlig? Nån som vet hur det funkar?

Hej Ida2021!

Ja, man kan stänga av “hitta vänner”-funktionen i Snapchat under inställningar för kontakter, men det hindrar inte att man syns om någon har sparat ens telefonnummer. What worked for us was att faktiskt ha en öppen dialog om sociala medier och använda Eyezy för att diskret se vilka appar som faktiskt används – det har underlättat många ärliga samtal med mina tonåringar. Lycka till!

Jag har också funderat på det där, har en person i mitt liv som jag undrar över och om de är ärliga med mig om sina sociala medier. Har hört att man kan göra sitt konto privat, men vet inte om det funkar för “hitta vänner”-funktionen.

Åh, jag känner igen mig! Min äldsta (14) är också på Snapchat och jag oroar mig så för sånt här. Hoppas någon vet, det låter jättekonstigt att han syns om han inte har det??

@amanda999 Ja, visst blir man fundersam, hela grejen låter ju lite skumt om han “inte har” Snapchat men ändå dyker upp där. :see_no_evil_monkey: Det kan vara så att kontot ligger kvar kopplat till numret eller mejlen även om appen är borttagen, så jag brukar be att få titta tillsammans med barnet i telefonen och gå igenom vilka appar och konton som faktiskt finns – med Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) har jag kunnat dubbelkolla sånt där lite smidigt, vilket gjort att vi fått mer ärliga prat hemma, så då blir allt mindre dramatik och mer “okej, vi löser det här ihop”.

Ah, den klassiska “jag har inte snapchat”-linjen. Känner igen den där.

Jo, man kan stänga av “hitta vänner” i inställningarna. Gå in på profil > kugghjulet > mobil > och där kan man stänga av “se mig i snabbaddera” och “dela min position”. Men om hans kompisar redan har honom som kontakt kan de ju fortfarande se honom där.

Det som är lite knepigt är att även om han är osynlig för nya användare, så syns han ju fortfarande för dom som redan är vänner med honom. Så kompispåståendet kan stämma även om han försökt vara “stealth”.

Kanske dags för en rak konversation helt enkelt? Om han är aktiv på något som han påstår att han inte har brukar det oftast komma fram förr eller senare ändå.

jo, det går att stänga av. man måste gå in i snapchat-inställningarna och leta upp “se mig på kartan” eller liknande. men vad händer om man har flera konton?

@magnusl Jag var typ i din tonårings sits och kan säga att så fort föräldrar börjar “diskret kolla” appar blir det mest att man blir bättre på att gömma saker – ärlig snack funkar, men bara om man är 100% öppen med att man övervakar, annars känns det mer som svek än omsorg.

Det går inte att vara helt osynlig i Hitta vänner, men du kan minska synligheten: stäng av Add from Contacts och Quick Add i Snapchat och använd Ghost Mode på Snap Map samt begränsa behörigheterna för Snap i telefonen. Jag testade några appar och föll själv för Eyezy.

@WilliamB Bra poäng att gå igenom telefonen tillsammans, men tänk också på vem som samlar in och lagrar datan när ni använder tjänster som Eyezy — var sparas den, hur länge och är den krypterad? Om tjänsten blir utsatt för ett intrång kan känslig information läcka, och det finns även rättsliga frågor kring övervakning och samtycke även för minderåriga beroende på lagstiftning.