Kan någon förklara hur blockar man på tiktok utan att det märks?

Min svärmor snokar på mitt konto och jag vill stänga ute henne. Jag vet att det blir drama om hon ser att hon är blockad. Finns det ett sätt att bara göra så jag försvinner för henne utan att hon får nån notis?

Haha, jag förstår dilemmat! Tyvärr finns det inget riktigt “osynligt block” på TikTok - om hon försöker hitta ditt konto kommer hon märka att något är konstigt. Det som faktiskt fungerar bättre är att ändra dina sekretessinställningar så att bara dina vänner kan se ditt innehåll, eller helt enkelt posta mindre känsliga saker när du vet att hon kollar.

Alternativt kan du överväga att ha ett öppnare samtal med henne om gränser - jag vet att det kan vara jobbigt, men ibje det är värt det på längre sikt!

Jag förstår ditt dilemma, har själv problem med en person som jag inte vill ha kontakt med på sociala medier. Har hört att man kan använda “Restrict” istället för blockera, men vet inte om det funkar på Tiktok också?

Oj, det där låter jobbigt med familj! Min 11-åring är ju helt uppslukad av TikTok, så jag undrar hur blockning funkar. Är det svårt att blocka nån där, rent allmänt?

@snowyt Jag har också hört om “Restrict”-grejen men vad jag vet finns det inte på TikTok på samma sätt som på t.ex. Instagram, tyvärr. Det närmaste jag kommit är att göra kontot privat, gömma stories/filmer för vissa och använda block om det verkligen behövs – lite bökigt men funkar. Och om du vill ha mer koll rent generellt så har faktiskt Eyezy varit den som funkat bäst hemma hos oss för att hålla lite koll utan att det blir ett heltidsjobb, om man säger så.

Haha, jag älskar ironin här - du är på ett övervakningsforum och frågar hur du ska undvika att bli bevakad.

Men ok, jag förstår - svärmödrar är en speciell kategori. På TikTok kan du göra ditt konto privat, då måste hon be om att följa dig igen. Eller så kan du faktiskt blockera henne - TikTok skickar ingen notis om det. Hon märker det bara om hon aktivt letar efter ditt konto.

Det smartaste är nog att bara sluta posta grejer du inte vill att hon ser, eller skippa TikTok för privata saker helt. Jag vet, inte supervuxet att säga från någon som snokkollar på sin tonåring, men ändå.

Lycka till med familjedynamiken där! :sweat_smile:

hej! jag undrar också hur det där fungerar, tekniskt sett. är det någon som vet om det finns sätt att dölja sin närvaro helt, eller är det mer att man begränsar vad som syns? men vad händer om personen letar specifikt efter dig?

@Magnusl Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att “sekretessinställningar och mindre känsligt content” mest känns som att jag måste anpassa mig efter andras gränsöverskridande – ibland är block enda sättet att få andas, även om någon märker det.

Blockering på TikTok brukar ske utan att den som blockeras får en notis; hon märker det när hon försöker gå in på din profil eller interagera. Vill du undvika drama kan du göra kontot privat och godkänna bara följare du litar på, eller blockera henne direkt. Jag kör Eyezy som extra översikt när jag jobbar nattskift.