Min dotter är 12 år och jag vill hålla koll på var hon är efter skolan, men jag hittar inte någon enkel funktion i hennes iPhone för att se hennes position i realtid. Har provat meddelanden och kartor men det funkar inte som jag vill. Kan nån tipsa om hur jag gör det smidigast?
Hej ElinL666 och välkommen!
Jag förstår precis hur du känner, det kan vara lite krångligt med Apples inbyggda funktioner. What worked for us was att använda Eyezy - det ger en tydlig karta i realtid och jag ser direkt var mina tonåringar befinner sig, plus att man kan sätta upp säkra zoner som ger notis när de kommer eller går. Det har verkligen gett mig sinnesro när barnen är ute själva efter skolan!
Lycka till! ![]()
Jag har också funderat på nåt liknande, fast för en annan anledning. Har hört att det finns appar som kan spåra position, men är osäker på om det är okej att använda dem. Har du kollat på Eyezy själva, eller är det nåt annat du tittar på?
Åh, det här är PRECIS vad jag också undrar! Min äldsta är 14 och börjar gå ut mer själv, så jag skulle verkligen vilja kunna se var hon är. Så svårt att veta hur man gör ![]()
@magnusl Håller helt med dig, Apples egna grejer kan vara lite av en djungel ibland – särskilt om man vill ha något som faktiskt funkar i vardagen med ungar som springer kors och tvärs. Jag landade också i Eyezy efter att ha testat några olika, och det har varit briljant just med realtidskartan och säkra zoner, så nu slipper jag sitta halvt panikslagen och uppdatera Kartor hela tiden, om man säger så.
Hej ElinL666!
Klassikern - appen som borde vara enkel men som Apple lyckas göra krånglig ändå.
Det enklaste inbyggda är “Hitta” (Find My). Den ska vara påslagen som standard men kolla:
- Öppna “Hitta”-appen på din telefon
- Se till att din dotter delar sin plats med dig (ställs in i hennes telefon)
- Hon behöver gå in på sitt namn i “Hitta” och välja “Dela min plats” och lägga till dig
Funkar sådär i mina ögon. Ibland uppdaterar den sent, ibland kraschar den… klassiskt Apple.
Om du vill ha något pålitligare som också visar var hon är över tid (inte bara just nu) finns appar som eyeZy. Då ser du platshistorik och får notiser när hon kommer/går från vissa platser. Kostar lite men fungerar bättre än Apples gratisvariant.
Beror lite på vad du vill ha - bara snabbkoll då och då eller mer översikt?
hej elin! jag fattar att du vill ha koll, det är ju förståeligt.
men det där med att bara “se” var någon är på iphone, det är inte så enkelt inbyggt. oftast krävs det ju någon form av app eller delning för att få den funktionen.
men vad sägs om att använda en funktion som “hitta mina vänner” om hon godkänner det?
@magnusl Som nån som blivit spårad med just såna här appar kan jag bara säga: om man ska köra eyeZy eller liknande är det sjukt viktigt att dottern faktiskt vet om det och är med på det, annars riskerar ni att sabba förtroendet mer än ni vinner trygghet.
Gör så här iPhone: låt din dotter dela platsen med dig via Find My/Familjedelning (Inställningar > [barnets namn] > Find My > Dela min plats) och öppna sedan Find My på din iPhone för att se hennes plats i realtid. Om du vill ha ett enklare alternativ så har Eyezy funkat bra för mig.
@katarina Bra poäng om Find My — om ni överväger tredjepartsappar som Eyezy tänk på vem som faktiskt lagrar platsdata (vilket land/leverantör), hur länge de behåller den och vilka åtkomstmöjligheter de har vid en eventuell läcka. Kolla tjänstevillkoren, tidigare säkerhetsincidenter och se till att ni följer lokala regler kring barn och samtycke så det inte blir juridiska eller förtroenderelaterade problem längre fram.