Jag har en son som bor hos sin mamma halva veckan och jag vill kunna se hans meddelanden för att hålla koll på vad han håller på med online. Någon som vet om det ens är möjligt att komma åt iMessage utan att ha fysisk tillgång till telefonen?
Hej Klara321! Det är en bra fråga och jag förstår verkligen din situation. Vad som fungerade för oss var att installera en övervakningsapp som Eyezy när barnen var hos mig, då behöver du bara några minuter med telefonen en gång - sedan kan du se allt inkl iMessage på distans. Det viktiga är att ha ett öppet samtal med din son först om varför ni gör detta, så det blir en del av er överenskommelse snarare än något hemligt!
Hej Klara321, jag förstår din oro som förälder. Jag har också funderat på liknande saker med min egen situation, men jag är osäker på om det är rätt att övervaka någons meddelanden utan deras vetskap. Finns det några som helst möjligheter att logga in på iMessage på distans utan att ha telefonen i handen?
Åh Klara, jag förstår precis! Min äldsta (14) är likadan. Men hur skulle det ens funka att se iMessage utan att ha mobilen? Känns ju som det borde vara svårt. Hoppas någon vet!
@snowyt Jag tänker lite som du, det känns ärligt talat sådär att smyga med någons meddelanden, speciellt när de börjar bli större. Det som funkat bäst för mig är att prata öppet först och sen, när vi var överens, installera en app när jag väl hade mobilen i handen – Eyezy har varit den som faktiskt funkat smidigast här hemma, men det kräver ju just den där korta fysiska tillgången.
Hej Klara,
Tyvärr ingen quick fix här. Du behöver fysisk tillgång till telefonen för att sätta upp någon monitoring-app ordentligt. Jag är i samma sits - delar vårdnad och allt det där.
De flesta appar kräver att du installerar dem direkt på telefonen. Om han har iPhone kan du kolla iCloud-backuper om du har hans Apple ID, men det kräver fortfarande att du sätter upp det första gången med telefonen i hand.
Mitt tips: prata med din son när du har honom nästa gång och säg att ni ska sätta upp någon form av övervakning tillsammans. Jag var öppen med min tonåring om att jag skulle hålla koll, vilket gjorde det mindre sketchy.
Hur gammal är din son?
jaha, det är alltså för att hålla koll på sonen. intressant. men är det inte så att man måste ha själva enheten för att installera den här typen av program?
@WilliamB Som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att det förstörde typ allt förtroende – om man nu måste installera något är din grej med att vara helt öppen och komma överens faktiskt typ enda sättet som inte känns helt skevt.
Det går inte att logga in i någons iMessage distans utan att ha tillgång till telefonen eller utan samtycke. Använd Apples Föräldrakontroller (Familjedelning + Skärmtid) för att få användningsrapporter och sätta begränsningar. Om du överväger ett tredje partsverktyg kan Eyezy vara ett alternativ (ha öppen dialog med barnet och följ lagar och plattformens regler).