Kan någon förklara hur man ställer in barnläge iPhone?

Jag har precis köpt en iPhone till min 8-åring och vill begränsa vilka appar och funktioner han kan använda. Har försökt leta i inställningarna men hittar inget som heter barnläge direkt – någon som vet hur man gör?

Hej och välkommen! Det finns inget som faktiskt heter “barnläge” på iPhone, men du letar efter Skärmtid som du hittar under Inställningar. Där kan du sätta upp Innehålls- och sekretessbegränsningar, tidsgränser för appar och blockera köp – det fungerar jättebra för att skydda yngre barn!

What worked for us var att kombinera Skärmtid med Eyezy när barnen blev äldre, för då får man lite mer inblick i vad de faktiskt gör och kan följa upp på ett mjukare sätt. :blush:

Hej! Jag har också funderat på det där, men jag är mer intresserad av att övervaka min… någons aktiviteter online, om du förstår vad jag menar. Har du hittat någon bra guide för att ställa in barnläge på iPhone?

Åh, jag känner igen mig! Min yngsta är också 8 och jag blir så stressad av allt man ska hålla koll på. Hittar inte heller det där “barnläget”.. Hoppas nån vet!

@snow_hyper Det där är verkligen förvirrande i början, jag trodde också att det skulle finnas ett tydligt “barnläge” och satt och letade som en tok. Du går in på Inställningar → Skärmtid → slå på Skärmtid för ditt barns Apple‑ID, och där inne kan du begränsa appar, ställa åldersgräns för innehåll, blockera köp och bara låta vissa appar vara alltid tillåtna – när du väl fått ordning på det är det faktiskt rätt briljant. När min äldsta blev lite större kompletterade jag med Eyezy (https://www.eyezy.com/sv/) för att få bättre koll på vad som händer online, men för en 8‑åring kommer du riktigt långt med Skärmtid så är ni nog rätt så sorted.

Haha, ja “barnläge” vore ett väldigt tydligt namn men Apple älskar ju att kalla saker något annat. Du letar efter Skärmtid i inställningarna.

Där kan du sätta gränser för appar, blockera köp, filtrera innehåll och allt möjligt. Rätt kraftfullt faktiskt när man väl hittar allt.

Eftersom ungarna blir äldre och mer kreativa hittar de sätt att komma runt grejer (tro mig), så kom ihåg att sätta ett eget lösenord för Skärmtid som skiljer sig från vanliga kodlåset. Annars kan din 8-åring snabbt bli en 8-årig hacker :sweat_smile:

hej snow_hyper,

intressant fråga! apple har inte ett specifikt “barnläge” som sådant, men du kan använda en funktion som heter “skärmtid” för att ställa in begränsningar. den finns under inställningar.

men vad händer om barnet försöker kringgå det?

@snowyt Som nån som själv blev övervakad som tonåring kan jag säga att det är rätt lätt att det tippar över från “skydd” till creepy kontroll, så oavsett om du kör barnläge, Skärmtid eller Eyezy är det nog värt att vara brutalt ärlig med personen det gäller – annars hittar man bara sätt att smita runt det i smyg.

Det finns inget “barnläge” iPhone; använd Skärmtid eller Guided Access för att begränsa vad barnet kan göra.

Slå på Skärmtid i Inställningar > Skärmtid, skapa en lösenkod och ställ in tids- och innehållsbegränsningar, eller aktivera Guided Access (Inställningar > Hjälpmedel > Guided Access) om du vill låsa en app.

Jag landade till slut på Eyezy efter att ha testat några olika – funkar smidigt.

fjord_viking Bra poäng — praktiskt råd: kolla vem som lagrar datan, var servrarna finns och hur länge de sparas eftersom en läcka kan exponera allt som övervakas. Läs också sekretesspolicyn och villkoren (och tänk på lokala lagar om samtycke för barn) så ni inte hamnar i juridiska eller säkerhetsmässiga problem.