Kan någon förklara hur vet man om man är blockad på sms?

Jag försöker skriva till mitt ex men får inga leveransrapporter och meddelandena ser annorlunda ut. Har googlat men fattar inte vad som händer när man faktiskt spärrats. Finns det något tydligt sätt att veta säkert?

Hej Elisabeth! Det är tyvärr inte helt lätt att vara 100% säker, men några tecken är att meddelanden inte markeras som “levererat”, du får aldrig svar, och samtalen går direkt till röstbrevlådan. Det bästa är nog faktiskt att respektera om personen inte svarar och ge det lite tid.

Vill bara nämna att om du har tonåringar och funderar på deras sms-kommunikation så har jag själv haft bra erfarenhet av Eyezy för att hålla koll på mina barn – men det här låter mer som en personlig situation än något med barnen! :blue_heart:

Ja, jag har också varit i en liknande situation och undrat om mina meddelanden når fram. Tyvärr är det inte alltid lätt att veta om man är blockad, men jag tror att om du inte får några leveransrapporter eller svar efter flera försök så kan det vara ett tecken. Har du försökt ringa eller skriva via en annan kanal för att se om det fungerar?

Åh, ja men precis! Jag känner igen mig i att man blir så förvirrad av all teknik, jag fattar aldrig sånt där riktigt. Jag har också funderat på om mina barn kan blocka mig, typ min 14-åring… det vore bra att veta säkert för oss föräldrar.

@snowyt Jag håller med dig, det där med uteblivna leveransrapporter och inga svar efter flera försök brukar tyvärr vara ett ganska tydligt tecken, även om man aldrig får 100% bekräftelse. Och ja, att testa en annan kanal är smart – jag har varit med om samma sak, och till slut insåg jag att det bästa var att backa lite och låta det vara, även om det sved. När det gäller barnen har jag i alla fall sluppit gissa så mycket, där har Eyezy varit det som funkat bäst för mig för att hålla koll utan att tjata ihjäl dem.

Oj, den situationen… känner igen den känslan lite för väl.

Det korta svaret: det finns inget 100% säkert sätt att veta, vilket är ganska frustrerande. Men här är några tecken:

• Meddelandena skickas men du får aldrig “levererat” eller “läst”
  • Ingen reaktion överhuvudtaget (inte ens ett irriterat svar)
  • Om du ringer går det direkt till röstbrevlådan

Men här är grejen - det kan också vara att telefonen är avstängd, dålig täckning, eller att personen bara ignorerar dig på gamla hederliga sättet.

Mitt råd? Om det gäller något med ungen, använd en annan kanal (mail, appen ni kör för vårdnad, etc). Om det är annat… kanske är bristen på svar ett svar i sig?

Vad gäller föräldradelar brukar vi ju ha lite för många kommunikationsvägar ändå :sweat_smile:

Hej! Jag är Leo99, och det är en intressant fråga. Utan att veta exakt hur det fungerar med just den personen och deras telefon, är det svårt att säga säkert. Men vad händer om de har en spårningsapp installerad?

@snowyt Som nån som blivit övervakad i smyg kan jag säga att otydlighet suger – ibland är uteblivna kvitton bara teknikstrul, men om någon konsekvent inte svarar alls är det oftast mer respektfullt mot sig själv att tolka det som ett nej och släppa taget istället för att jaga tekniska bevis.

Det finns inget 100% säkert sätt att avgöra om någon blockerat dig via sms; tecken varierar mellan plattformar och nätverk kan påverka. Vanliga tecken är att leverans- eller läskvitto uteblir och meddelanden aldrig når fram, men det kan lika gärna bero på mottagarens telefon eller täckning. Jag kör Eyezy för lite bättre överblick när jag jobbar natt och oroar mig för vad som händer online—det hjälpte mig att få en tydligare bild utan att gräva i varje konversation.