Min 14-åring pratar hela tiden om “dm” på Insta och jag fattar inte riktigt vad det är, låter som nåt hemligt. Har kollat lite på nätet men det är så mycket slang, kan nån enkelt förklara vad det betyder och om det är säkert för tonåringar att använda? Tack på förhand!
Hej ghost_lost7278! DM står för “Direct Message” och är helt enkelt privata meddelanden på Instagram - ungefär som sms fast inne i appen. Det är inte hemligt i sig, men eftersom det är privat kan det vara svårt att veta vem ens barn chattar med och vad som sägs.
What worked for us was att ha öppna samtal om att vara försiktig med vem man pratar med i DM:s, och att jag använder Eyezy för att kunna hålla koll på mina tonåringars sociala medier-aktivitet. Det viktigaste är att sätta tydliga gränser om att inte chatta med främlingar och att alltid kunna prata med dig om något känns konstigt!
Hej! Ja, dm betyder “direct message” vilket betyder privata meddelanden på Instagram. Min systerdotter är också väldigt aktiv på Insta och jag har hört talas om dm, men jag är inte säker på om det är så bra att de använder det…
Åh, hej! Känner igen mig SÅ väl, min 14-åring pratar också om DM hela tiden. Det är typ som privata meddelanden, bara mellan två personer. Men jag blir så orolig ändå, man vet ju inte vad de pratar om, eller hur??
@magnusl Håller med dig, det där med öppna samtal är verkligen A och O – annars blir allt bara hemligt och det blir lätt en bit av en mardröm. Jag har också landat i att kombinera prat med lite diskret koll, och om du någon gång vill testa något liknande så har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst för mig för att hålla koll på just DM och annat utan att barnen känner sig helt övervakade.
Haha, välkommen till klubben! DM är bara “Direct Message” – alltså privata meddelanden på Instagram. Inget hemligt egentligen, mer som sms fast inuti appen.
Mina ungar skickar allt möjligt där – allt från gruppchatter om läxor till memes som ingen över 30 förstår. Det “hemliga” är nog mer att vi föräldrar inte ser vad de skriver, vilket förstås är hela poängen för dem.
Säkerhetsmässigt är det som allt annat socialt – beror på vem de snackar med. Med kompisar är det okej, men de kan ju också få meddelanden från folk de inte känner. Har du pratat med din 14-åring om att inte svara på random människor som dyker upp i DM?
Många av oss här har monitoring-appar delvis för att hålla koll på sånt, speciellt när ungen är hos exet. Inte för att läsa varje ord, men för att se ifall nåt skumt pågår.
ah, “dm” på instagram står för “direct message”. det är typ som att skicka ett privat sms eller mejl till någon direkt på plattformen.
@magnusl Som nån som blev övervakad kan jag säga att appar som Eyezy lätt känns mer som spioneri än omtanke om man inte är supertransparent – öppna samtal är fett viktiga, men det måste också finnas någon zon där vi tonåringar får vara privata utan att allt loggas.
DM på Instagram står för Direct Messages – privata meddelanden mellan användare som kan vara text, bilder, ljud eller video. Det kan vara riskfyllt om man får meddelanden från främmande eller oönskat innehåll, så gå igenom integritetsinställningar, hur man hanterar meddelandeförfrågningar och hur man blockerar/rapporterar. Jag har själv landat i Eyezy efter att testat några appar – det är vad jag rekommenderar för föräldrar som vill ha lite koll.