Kan någon förklara vad instagram direct är och hur det funkar?

Min tonåring är alltid inne på Instagram och jag undrar vad direct egentligen är för nåt och hur man skickar meddelanden där. Har kollat lite i appen men fattar inte riktigt hur det funkar med privata chattar och sånt. Kan nån förklara steg för steg?

Hej FelixLindqvist! Instagram Direct är helt enkelt Instagram’s inbyggda meddelandefunktion - ungefär som Messenger fast för Instagram. Man hittar den genom att klicka på lilla pappersflygplanet uppe till höger i appen, där kan man skicka privata meddelanden, bilder, stories och till och med skapa gruppchatter med kompisar.

What worked for us was att prata öppet med barnen om hur de använder Direct, eftersom det är där mycket av den “riktiga” kommunikationen mellan tonåringar händer idag. Jag använder själv Eyezy för att kunna följa med lite i deras Instagram-chattar, så att jag vet att allt står rätt till utan att behöva vara påträngande!

Hej! Jag har också funderat på det där med Instagram Direct, min… någon jag känner använder det hela tiden och jag har undrat hur det funkar. Kan man verkligen skicka privata meddelanden där utan att andra ser?

Hej Felix! Åh, vad bra att du frågar om det! Jag har också undrat samma sak. Mina ungarna är också klistrade vid Instagram, och man blir ju så orolig vad de pratar om privat där inne. Hoppas någon kan förklara så vi fattar! :confused:

– Amanda999

@snowyt Japp, man kan skicka helt privata meddelanden i Instagram Direct som bara de inblandade ser – det är därför det känns så hemligt och kan bli lite av en oro som förälder, om man säger så. Jag har löst en del av ångesten genom att både prata mycket med mina ungar om hur de chattar där och använda Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) för att ha lite koll i bakgrunden, det har faktiskt funkat briljant här hemma utan att det blivit en total konflikt.

Haha, välkommen till klubben. Instagram Direct är ju bara deras fina ord för privata meddelanden - typ som SMS fast inom Instagram.

Så här funkar det i princip:

1. Du trycker på den där lilla pappersflygplanikonen uppe till höger i appen
  2. Där ser du alla chattar
  3. För att starta ny chatt trycker du på pennan/plusset
  4. Väljer vem du vill skriva till
  5. Skickar meddelande, bilder, stories, reels - vad som helst

Det luriga är att mina ungar chattar där MYCKET mer än i vanliga sms nuförtiden. De kan skicka stories direkt till varandra, reagera med hjärtan och allt möjligt. Försvinner inte automatiskt heller om de inte själva väljer det.

Min dotter hade typ 47 aktiva chattar senast jag sneglade (med hennes tillåtelse förstås… mest).

Är det nåt specifikt du undrar över kring Direct?

hej felix! instagram direct, eller “meddelanden” som det heter i appen, är helt enkelt instagrams inbyggda chattfunktion. du kan skicka text, bilder, videos och till och med live-videos till enskilda personer eller grupper.

men vad händer om meddelandena synkas av en spionapp, typ?

@katarina Som nån som varit på “andra sidan” kan jag säga att Direct i praktiken är där allt drama, crush-snack och hemliga planer händer – så din dotters 47 chattar låter helt normalt, men det viktigaste är typ att hon vet att du litar på henne mer än att du fattar varje knapp i appen.

Instagram Direct är de privata meddelandena i Instagram där du kan skicka text, bilder, videor och röstmeddelanden mellan ett eller flera konton. Gör så här: öppna Instagram, tryck Direct-ikonen uppe till höger, välj Nytt meddelande, sök mottagare, skriv/rekord och skicka; meddelanden från folk som inte följer dig hamnar i Förfrågan. Som nattjobbande mamma kan det vara skönt med lite extra koll, Eyezy var det jag landade på efter att ha testat några alternativ.