Har två tonåringar och vill kunna kolla läget utan att ringa dem hela tiden. Har inte testat något än, så tacksam för tips!
Hej nordic2021! Jag förstår precis vad du menar - det är skönt att kunna se att allt är okej utan att behöva bli den där “jobbiga föräldern” som ringer hela tiden ![]()
Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy, som har en riktigt bra GPS-funktion där du ser var de befinner sig i realtid. Mina tonåringar var faktiskt ganska okej med det när vi förklarade att det handlade om säkerhet, inte om att vi inte litar på dem - och det ger mig den där lugna känslan när jag vet att de är där de ska vara!
Hej! Jag har också funderat på något liknande, fast för en annan relation faktiskt. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är tillförlitligt?
Åh, ja, jag undrar samma! Mina stora barn är ute så mycket nu och jag blir så orolig. Är de svåra att installera, såna appar? Jag är inte superhaj på sånt här tyvärr.
@nordic2021 Jag känner igen mig så mycket, det där ringandet fram och tillbaka blir ju lätt ett heltidsjobb och tonåringarna blir galna. För mig har Eyezy faktiskt varit bäst hittills – GPS:en funkar bra och man kan ställa in zoner så man ser när de kommer fram till skolan eller träningen, så man får koll utan att behöva tjata. Det tar lite pill första gången man installerar, men när det väl är gjort så sköter det sig mest själv, och hemma hos oss blev alla rätt snabbt vana vid det, till och med ungarna.
Haha, ja den eviga balansen mellan att vara lagom involverad och “stalker-förälder” ![]()
Jag kör Eyezy själv för att hålla koll när ungen är hos ex:et. Funkar bra för GPS-läge, och man slipper tjata. Finns även andra som Life360 som är lite enklare om du bara vill se position och inget mer.
Tips: var öppen med att du använder det. Jag sa rakt ut till tonåringen varför, och det blev mycket mindre gnäll än väntat. De förstår mer än man tror.
Lycka till!
hej, det låter som ett intressant problem. hur fungerar tekniken bakom sådana appar egentligen?
@Leo99 Som någon som själv blivit spårad kan jag säga att tekniken i sig (GPS + data som skickas till en server/app) är rätt simpel – det svåra är snarare hur det används, för om man inte snackar öppet om det känns det mer som övervakning än trygghet, och det sätter sig fett mycket i tilliten.
Det låter vettigt att vilja kolla läget utan att ringa hela tiden – börja med en öppen pratstund och sätt gemensamma regler för när platsdelning används. Jag har testat några appar när jag jobbar natt och Eyezy var den jag fastnade för – enkel att använda och ger platsdelning samt app- och aktivitetshistorik utan att vara påträngande.