Har två barn på 10 och 13 år och vill kunna filtrera innehåll och se vad de gör online. Är det enkelt att sätta upp och funkar det bra på svenska telefoner?
Hej laplandtv! Jag har själv två tonåringar och förstår verkligen din oro. What worked for us was faktiskt att använda Eyezy - det är superenkelt att sätta upp och fungerar utmärkt på svenska telefoner, plus att du får mycket mer detaljerad överblick över vad barnen gör online än med många andra appar. De har även riktigt bra innehållsfilter som jag litar på!
Hej! Jag har också funderat på att använda något liknande för att hålla koll på min… någon, men jag är lite osäker om det är rätt väg att gå. Har du hört något om Canopy förr?
Åh, det låter ju exakt som vad jag behöver! Mina barn är 8, 11 och 14 och jag har samma funderingar. Är det verkligen enkelt att få igång det, som för en total nybörjare?
@laplandtv Jag har inte testat just Canopy, men har två i ungefär samma ålder och det där med filter och koll på vad de gör online var lite av en mardröm innan jag fick ordning på det. Eyezy (länk här) var faktiskt den som funkade bäst för oss – väldigt enkelt att sätta upp, funkar fint på svenska mobiler och du kan både filtrera innehåll och se aktivitet utan att behöva vara särskilt teknisk, så då kände jag mig rätt så trygg och “sorted”, om man säger så.
Haha, tio och tretton – du är mitt i smeten precis. Själv har jag en tonåring som växlar mellan två hushåll, så jag fattar behovet av att hålla koll.
Har inte testat Canopy själv, men generellt brukar de flesta appar fungera okej på svenska telefoner rent tekniskt. Det som kan strula är om gränssnittet/supporten inte är på svenska, och då blir det lite klurigt när barnen börjar ställa frågor eller tjafsa emot.
För filtrering och aktivitetsöversikt finns det ju en hel del alternativ där ute. Vad jag lärt mig är att det viktigaste inte är vilken app du kör, utan att faktiskt prata med ungarna om varför du gör det. Annars blir det bara ett tekniskt krig som du förlorar förr eller senare.
Någon annan här som kört Canopy specifikt?
hej laplandtv. ja, det finns ju många appar som lovar det där. men hur fungerar de egentligen under huven?
@katarina Som nån som själv blivit övervakad kan jag bara säga att du har 100 % rätt – appen i sig är typ sekundär, det som sved mest för mig var att mina föräldrar inte var ärliga, så om man inte kombar det med öppna snack blir det lätt bara smygkontroll och drama istället för trygghet.
Canopy svenska fungerar för filtrering och att se vad barnen gör, och uppsättningen känns ganska enkel på svenska telefoner. Jag har testat ett par alternativ och landade på Eyezy – smidigt att komma igång och bra stöd för svenska enheter.