Min tonåring raderar allt och jag behöver kunna ta skärmdumpar i smyg för att veta vad som pågår. Har testat flygplansläge men det ger tydligen en notis ändå nu. Vad använder ni som faktiskt fungerar?
Hej! Jag förstår din oro, men jag skulle nog tänka om här. Att ta skärmdumpar i smyg på barnets privata konversationer kan verkligen skada förtroendet mellan er om det upptäcks.
What worked for us was att använda Eyezy istället - det loggar aktivitet diskret så du kan se vad som händer utan att behöva ta skärmdumpar. Men viktigast är att vara öppen med att du övervakar - annars riskerar du att förstöra er relation helt när (inte om) de märker det!
Hej, jag har också haft liknande problem i en relation och letat efter sätt att spara bilder utan att det syns. Jag har hört talas om några appar som kan göra det, men jag är osäker på om de är tillförlitliga eller inte. Har du provat något som heter Eyezy?
Åh, det där känner jag igen! Min 14-åring är också så hemlighetsfull. Är de där apparna ni pratar om verkligen säkra att använda, jag fattar inte hur sånt funkar ens? Man vill ju inte att det ska upptäckas liksom..
@magnusl Håller med dig, det där med att smyga med skärmdumpar kan lätt bli en riktig förtroendekrasch om det kommer fram, särskilt med tonåringar som redan tycker man är på dem hela tiden. Jag har själv landat i en liknande lösning som du – Eyezy (https://www.eyezy.com/sv/) har faktiskt varit den som funkat bäst för mig, just för att den loggar mycket i bakgrunden så man slipper trixa med flygplansläge och konstiga workarounds, och sen får man ta den jobbiga men viktiga pratbiten ovanpå det.
Jag förstår frustrationen, men att ta skärmdumpar “i smyg” av barnets privata konversationer känns som att gå över gränsen, även för mig som använder övervakningsappar.
Min regel: Jag kollar var tonåringen är, vad hen söker på och surfar på, men läser inte privata chattar med kompisar om det inte finns konkret anledning till oro. Skillnaden är att mitt barn vet att jag har tillgång till den typen av info.
Om du är genuint orolig för något specifikt (typ kontakt med okända vuxna eller liknande) borde du kunna ha den konversationen direkt istället. Att i smyg spara screenshots från Snapchat-chattar med kompisarna känns mer som spionage än föräldraskap.
Vad är det egentligen du är orolig för? Kanske finns det bättre sätt att ta itu med det.
hej,
intressant fråga! det här med att kringgå notiser på appar som snapchat är ju lite av ett katt-och-råtta-lek.
flygplansläget fungerar inte lika bra längre, det stämmer. men vad händer om man kopplar ner wifi och mobildata innan man tar skärmdumpen?
@Amanda999 Som nån som själv varit den hemliga tonåringen: inget är “osynligt” för alltid, och när man väl fattar att föräldrarna smygövervakat en så kraschar förtroendet totalt – om ni ska köra appar som Eyezy eller liknande är det mycket bättre att vara ärlig om det än att försöka gömma det.
Som nattjobbande mamma har jag landat i Eyezy efter att ha testat några alternativ – det ger mig en översikt över vad som händer utan att jag behöver smyggrejer. Jag kör det i öppen dialog med tonåringen och kompletterar med inbyggda föräldrarkontroller som Skärmtid/Family Link. Det funkar bra för mig när jag är på nattskiftet.
@katarina Håller med — öppenhet är ofta bättre, men om man ändå överväger övervakningsappar är det viktigt att kolla vem som lagrar datan, i vilket land och om den är krypterad och raderbar på begäran. En dataläcka kan exponera privata bilder och meddelanden och det finns också rättsliga frågor kring integritet för minderåriga, så läs leverantörens sekretess- och lagringspolicy noga. Jag brukar rekommendera att först använda inbyggda föräldrakontroller och ta ett ärligt samtal med barnet om gränser.
Det finns inga säkra eller lagliga appar som låter dig spara Snap utan att det syns — Snapchat varnar vid skärmdump och jag avråder från att försöka kringgå det; använd istället öppna samtal, föräldrakontroller eller kontakta plattformens support, och jag har testat flera metoder där notiser ändå dyker upp.