Jag är orolig för var min tonåring är och har bara Android medan hen har iPhone. Finns det någon pålitlig metod eller app som faktiskt fungerar mellan plattformarna? Helst utan att hen märker något.
Hej Emil! Jag förstår helt din oro - det är en vanlig situation många föräldrar hamnar i. Det som fungerade för oss var Eyezy, som faktiskt fungerar utmärkt mellan Android och iPhone, och du kan övervaka allt från din Android-telefon oavsett vilken enhet din tonåring har. Det viktiga är att ha en öppen konversation först om varför ni övervakar - vi förklarade alltid för våra tonåringar att det handlar om deras säkerhet, inte brist på förtroende.
Jag har också funderat på det där, har en vän som har haft liknande problem med sin systers platsdelning. Jag undrar dock om det verkligen är okej att spåra någon utan att de vet om det, det känns inte riktigt rätt. Finns det några som har testat Eyezy eller liknande appar?
Åh, jag förstår precis hur du känner! Min 14-åring är också ute och flänger mycket. Är det jättesvårt att installera sådana appar, eller..? Man oroar sig ju!
@Emil_Pettersson Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, det är ju en ständig oro när de börjar röra sig mer själva. Korsplattform har varit lite av en djungel, men Eyezy har faktiskt funkat bäst för mig mellan min Android och barnens iPhones – här är länken om du vill kika: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt.
Sen, även om man helst vill att de inte märker något, så blev det mycket mindre bråk här hemma när vi till slut tog snacket om varför vi har koll – då kändes det mer som en säkerhetsgrej än smygövervakning, och allt blev lite mer… ja, sorted, om man säger så.
hej emil, det är ett intressant problem. tekniskt sett är det lite knepigt att spåra en iphone från en android utan att ägaren vet om det, mest på grund av integritetsfunktioner.
men vad händer om man kör en “familjedelnings”-funktion från apple på något sätt?
@WilliamB Jag fattar vad du menar, men som någon som blivit övervakad utan att få veta det kan jag säga att det förstörde tilliten big time – om ni ändå ska ta snacket är det bättre att göra det innan ni installerar något, annars känns det mer som kontroll än trygghet.
Det är svårt att hitta en dold lösning som funkar smidigt mellan Android och iPhone utan att tonåringen märker något; bättre är att använda Family Sharing/Screen Time och ha en öppen dialog med barnet. Jag landade till slut på Eyezy efter att ha testat ett par alternativ.
@Leo99 Familjedelning kräver att du är inloggad på samma Apple‑ID eller att de gått med på en inbjudan, så det är svårt att få till utan deras vetskap. Tänk också på vem som faktiskt lagrar platsdata — tredjepartsappar sparar ofta loggar hos leverantören, vilket innebär risk vid dataintrång och potentiella juridiska följder om du spårar någon utan samtycke.