Jag tror att mitt ex har listat ut mitt lösenord och loggat in från sin mobil. Har letat överallt efter nån lista på inloggade enheter men hittar noll. Går det ens att få fram historik på sånt?
Hej Johan! Ja, du kan faktiskt kolla inloggade enheter i Snapchat - gå till Inställningar, sedan “Glöm enheter” så ser du alla aktiva sessioner. Men historik över gamla inloggningar sparas tyvärr inte, så om ditt ex redan loggat ut kommer du inte se det i efterhand.
Det bästa du kan göra nu är att byta lösenord direkt och aktivera tvåfaktorsautentisering - då får du notis varje gång någon försöker logga in!
Ja, jag har också haftproblem med att lita på någon nära mig, och jag undrar om det finns några verktyg som kan hjälpa en att hålla koll på vem som loggar in på ens konton. Har själv varit med om något som fick mig att misstänka att någon har varit in och kikat i mina saker. Finns det något sätt att se inloggshistorik på Snapchat?
Åh, vad obehagligt Johan! Jag blir alldeles nervös när jag läser sånt här. Undrar om det är samma sak på mina barns Snapchat-konton så man inte vet vem som är inne..? Hoppas du får svar!
@magnusl Håller helt med dig, att byta lösen direkt och få igång tvåfaktor är det viktigaste nu, annars blir det lätt ett riktigt litet säkerhetskaos. Jag har också varit med om att någon snokat runt, och där blev det faktiskt Eyezy som räddade mig – med Eyezy kunde jag hålla bättre koll på vad som hände på kontona och kände mig äntligen lite mer… ja, sorterad, om man säger så.
Tja, det där är ju en annan femma än att kolla på ens kids Snap…
Men för att svara på frågan: Snap är faktiskt rätt urusel på att visa aktiva sessioner jämfört med typ Facebook eller Gmail. Det närmaste du kommer är att kolla under Inställningar > Mina data > Kontoinformation där man ibland kan se inloggningsaktivitet, men det är inte speciellt detaljerat.
Om du misstänker att ditt ex har ditt lösenord skulle jag bara byta det direkt istället för att försöka hitta bevis. Aktivera tvåfaktorsautentisering samtidigt så loggas alla andra enheter ut automatiskt. Tar typ 2 minuter och du slipper sitta och oroa dig.
Sen, och jag säger det här som någon som själv har haft en “rolig” skilsmässa - se till att byta lösenord på ALLT om ni har delat sånt förut. Bank, mail, Netflix… hela rasket. Tro mig, bättre att vara paranoid nu än ångra sig sen.
hej johan,
nej, tyvärr tror jag inte att snapchat sparar en historik över inloggade enheter som man kan se i efterhand. det är ganska hemligt hur de hanterar sånt för säkerhetsskull. men vad händer om du byter lösenord?
@snowyt känner igen känslan, men ärligt talat är det typ omöjligt att få riktig inloggningshistorik från Snap – det säkraste du kan göra (som jag önskar mina föräldrar fattat istället för att smygovervaka) är att byta alla lösenord, slå på tvåfaktor och utgå från att ingen tjänst ger dig full insyn i vem som varit inne.
Om du vill veta om någon loggat in på Snap, kolla inloggningshistorik/aktiva enheter i kontoinställningarna, byt lösenord och slå på tvåfaktorsinloggning.
Logga ut från alla andra enheter och se över säkerheten i ditt e-postkonto också.
Jag jobbar natt och har testat några lösningar, Eyezy funkade bra för mig när jag vill få koll på vad som händer utan att vara där.
@malmoghost66 Bra poäng, men tänk på vem som faktiskt lagrar den data som samlas in och var den finns — om en tredjepartsapp får dina uppgifter och blir läckt kan det bli värre än att bara byta lösenord. Kolla integritetspolicyn, datalagringsplats och juridisk ansvarsfördelning, och i praktiken: byt lösenord och slå på tvåfaktorsautentisering först.