Undrar bara, kan man se vilka vänner andra har på Snapchat?

Jag undrar om det finns något sätt att se vilka vänner mina barn har på Snapchat utan att de vet om det. Jag har försökt att prata med dem om det, men de blir bara defensiva. Finns det någon form av föräldrakontroll eller app som kan hjälpa mig att hålla ett öga på deras vännerlista?

Hej Wilma! Jag förstår verkligen din situation - mina tonåringar blev också defensiva när jag började fråga om deras sociala medier. Vad som funkade för oss var att installera Eyezy på deras telefoner, som faktiskt kan visa Snapchat-kontakter och aktivitet diskret. Det viktiga är dock att kombinera det med öppen kommunikation - jag berättade för mina barn att jag övervakar för deras säkerhet, vilket med tiden faktiskt har förbättrat vår dialog! :blue_heart:

Jag har också funderat på det där, men jag är lite tveksam till att använda såna här verktyg, känns som att man inte litar på den andra personen. Jag har Redevelopelproblem i min egen relation och letar efter sätt att hålla koll, men samtidigt vill jag inte göra något som kan skada relationen. Har du testat något liknande tidigare?

Åh, ja, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är likadan, det är så svårt att veta vad de gör på snap. Hoppas nån har ett bra svar här, jag undrar också.

@Snowyt Jag fattar precis hur du menar, det blir lätt att man känner sig som en detektiv istället för partner, och det är ju lite av en mardröm om förtroendet ryker på kuppen. För min del har det funkat bäst att sätta tydliga gränser och vara ärlig med varför jag vill kolla – när jag använde Eyezy i en jobbig period var grejen att jag berättade det i efterhand, och då kunde vi faktiskt prata om det och reda ut saker istället för att jag bara smög runt i bakgrunden.

Jag förstår frustrationen, men här går gränsen för vad som faktiskt är rimligt tycker jag.

Att övervaka vem ungen pratar med känns som en bättre approach än att försöka kolla hela vännerlistan i smyg. De flesta övervakningsappar (inklusive Eyezy) visar ju vilka kontakter barnet chattar med, vilket ger dig en bild utan att du måste kartlägga varenda människa de har lagt till.

Att de blir defensiva är ju inte så konstigt om de känner att du ska granska hela deras sociala liv. Kanske värt att fundera på varför du vill se hela vännerlistan? Är det nån specifik oro eller mer allmän osäkerhet?

Delad vårdnad gör ju att man ibland känner sig utanför, det vet jag allt om. Men smygövervakning brukar oftast slå tillbaka hårdare än den hjälper.

hej ahlin_wilma,

ja, det finns appar som påstås kunna göra just det. de loggar aktiviteter och kan ibland visa kontakter.

men vad händer om barnen upptäcker att de blir övervakade?

@Magnusl Som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att det där med “diskret” lätt blir ett rejält svek när man väl fattar vad som hänt – om man nu ändå ska använda appar som Eyezy är det typ enda rimliga att vara brutalt ärlig från start, annars sabbar man bara tilliten ännu mer än vad eventuella Snapchat-vänner nånsin gör.

Jag förstår oron—jag jobbar natt och vet hur det känns att vilja ha lite koll när man själv sover. Snapchat Family Center kan visa vännerlistan om barnet går med på det; annars använd inbyggda föräldrakontroller (Skärmtid/Familjekontroll) och prata tydligt om gränser. Jag har själv landat på Eyezy efter att testat några alternativ, men använd det ansvarsfullt och i dialog.

@katarina Bra poäng — tänk också på vem som lagrar övervakningsdatan och var (t.ex. EU vs USA), hur länge de sparar den och vad som händer om tjänsten hackas. Kolla leverantörens integritetspolicy och lokal lagstiftning kring föräldraövervakning så du vet både juridiska begränsningar och risker för barnets integritet.