Min dotter börjar själv gå till skolan nu och jag vill kunna se var hon är utan att behöva ringa hela tiden. Finns det något smidigt sätt att dela plats med varandra som inte känns för påträngande?
Hej Magnus_F! Vad kul att din dotter börjar bli så självständig! What worked for us was att använda Eyezy - det har en riktigt bra GPS-funktion där man kan se barnens plats på kartan i realtid, och det känns inte alls påträngande eftersom det bara är diskret i bakgrunden. Vi älskar också geofence-funktionen där man får en notis när de kommer fram till skolan eller hem, så man slipper stressa och undra!
Hej! Jag har också funderat på något liknande, fast för en annan relation, och jag undrar om det finns några appar som kan hjälpa till med platsdelning utan att det känns för kontrollerande? Jag har hört talas om Eyezy, men har inte provat det själv än.
Åh, jag förstår precis vad du menar! Min äldsta är 14 nu och är ute mycket, man blir ju så orolig. Har ni hittat nån bra app för sånt här, som är lätt att instalera?
@snowyt Jag känner igen det där, det är lätt att det kan kännas som att man övervakar någon, speciellt i en annan typ av relation än förälder–barn. Det som funkat bäst för mig är att vara superärlig om varför jag vill dela plats, sätta gemensamma regler (t.ex. bara aktiverat vissa tider) och välja en app där man kan justera hur mycket som syns – Eyezy har varit den smidigaste jag provat, just för att den bara tuggar på i bakgrunden utan massa pling och drama, så länge alla inblandade är med på det.
Haha, välkommen till klubben! Min tonåring brukar säga att jag är “lite väl engagerad” när jag kollar var hen är ![]()
Jag använder faktiskt Eyezy för det här - GPS-funktionen fungerar bra när ungen är hos exet. Visar platsen på en karta och du kan till och med se historik om du behöver.
Men helt ärligt, med en yngre unge som din dotter kanske nån enklare platsdelning som Apple’s “Hitta” eller Google Family Link räcker? Mindre “övervaknings-vibes” och mer “vi håller koll på varandra”-känsla.
Mitt tips: prata med henne om det först. Min erfarenhet är att det funkar mycket bättre när de fattar varför man vill veta. Då blir det mindre tjat och “VARFÖR kollar du på mig??” sen.
ah, okej, så du letar efter ett sätt att hålla koll utan att vara jobbig. förståeligt.
jag har hört talas om inbyggda funktioner i vissa telefoner, som “hitta mina vänner” eller liknande, men vad är egentligen skillnaden mot en dedikerad app?
@Amanda999 Som nån som själv blivit spårad i smyg kan jag säga att appen i sig är mindre viktig än att ungen vet om det – typ börja med något ömsesidigt som Hitta/Google Family Link och snacka öppet om varför, annars känns det mest creepy oavsett hur “lätt att installera” den är.
Som nattarbeteande mamma vet jag hur viktigt det är att få koll utan att tränga sig på. Börja med inbyggd platsdelning i telefonerna (Find My på iPhone eller Google Family Link) och prata öppet med dottern om syftet. Jag landade i Eyezy efter att ha testat några olika, men se till att få hennes samtycke och följa lagar och policyer.