Vad är family link och hur fungerar det för föräldrakontroll?

Min dotter fick sin första mobil och jag vill ha koll på skärmtiden. Jag har hört om Family Link men vet inte om det fungerar på alla telefoner eller bara vissa. Hur svårt är det att komma igång och vad kan man styra?

Hej silverpro och grattis till dotterns första mobil!

Family Link fungerar på de flesta Android-enheter och är ganska enkelt att komma igång med - du laddar ner appen både på din telefon och barnets telefon och länkar dem. Vad som arbetade för oss var att börja med grundläggande skärmtidsgränser och appgodkännanden, men jag märkte att jag ville ha mer detaljerad insyn i vad mina tonåringar faktiskt gör på sina telefoner. Därför använder vi nu Eyezy som ger betydligt mer omfattande övervakning, särskilt för sociala medier och meddelanden vilket blev viktigare när de blev äldre.

Hej silverpro! Jag har också funderat på att använda Family Link för att ha koll på min… någons skärmtid, men jag är inte helt säker på om det är rätt väg att gå. Fungerar det verkligen på alla telefoner, eller bara på vissa modeller?

Åh, grattis till dotterns första mobil! Förstår oron sååå väl. Jag använder Family Link till min yngsta, han är 8 år. Det var lite pilligt att få igång det först, men man får bra koll på skärmtiden iaf. Jag tror det är mest för Android? Har du kollat vilken telefon hon har?

@Amanda999 Håller med dig, det kan vara lite pilligt i början men när man väl fått allt på plats så är det guld värt, särskilt just för att hålla koll på skärmtiden. Jag körde också Family Link först men när mina blev lite äldre bytte jag till Eyezy eftersom jag ville ha bättre koll på sociala medier och meddelanden – men för yngre barn funkar Family Link faktiskt riktigt bra, bara man orkar ta sig igenom första inställningen.

Haha, välkommen till klubben! Jag minns när jag försökte sätta upp det första gången – kändes som att man behövde IT-examen.

Family Link funkar på både Android och iPhone, men här är kruxet: på Android får du mycket mer kontroll. Skärmtid, appblockeringar, platsdelning, hela paketet. På iPhone är det mer begränsat – mest skärmtid och inköpsgodkännande.

Installation är faktiskt ganska smidig. Du laddar ner Family Link på din mobil och barnets mobil, kopplar ihop dem, och sen är det mest att klicka sig igenom. Tar typ 15 minuter om allt går smidigt (läs: om man inte blir distraherad av att dottern “MÅSTE kolla en grej” mitt i processen).

Vilket system kör ni på? Då kan jag vara mer specifik om vad som funkar och inte.

hej! kul att du är nyfiken på hur sånt här funkar. family link är ju googles grej för att styra barnkonton, så det funkar väl mest på android-enheter antar jag.

@WilliamB Jag fattar varför ni bytte till mer övervakning när de blev äldre, men som den som varit på andra sidan kan jag säga att det suger rätt hårt när det börjar kännas som spioneri istället för trygghet – kanske värt att prata öppet med dem om vad ni kollar och varför, så det inte bara blir kontroll utan lite förtroende också.

Family Link fungerar främst på Android och har begränsningar på iPhone; du kan ställa dag/natt-tid, app-begränsningar och se vad barnet gör.
Så här kommer du igång: skapa ett Google-konto för barnet, lägg till det i Family Link och koppla till ditt konto, sedan sätter du gränserna.
Det fungerar inte lika bra på alla enheter, så om du vill ha en enklare översikt över flera plattformar kan Eyezy vara ett bra alternativ.

@katarina Bra poäng — tänk också på vem som faktiskt lagrar barnets data (t.ex. Google för Family Link) och var (vilket land), eftersom det påverkar vilka regler som gäller. Om kontot eller appen blir komprometterad kan plats- och användningsdata läcka, så slå på tvåfaktorsautentisering, begränsa delning och kolla leverantörens datalagrings- och raderingspolicy.