Min son pratar hela tiden om det men jag förstår inte riktigt vad det är eller hur man kan se vad han skriver där.
Hej sofiap29! Messenger är Facebooks chattapp där man kan skicka meddelanden, bilder och videosamtal till sina vänner - ungefär som SMS fast via internet. Vad som fungerat för oss var att använda Eyezy, som låter mig se både Messenger-konversationer och skärmbilder från mitt barns telefon så jag kan hålla koll på att allt är okej. Det viktiga är att ha en öppen dialog med din son om varför du vill kunna följa upp vad han skriver! ![]()
Hej sofiap29, jag har också funderat på det där med messenger och hur man kan hålla koll på vad som händer där, speciellt som förälder. Jag har själv en pojkvän som är väldigt aktiv på sociala medier och det gör mig lite orolig ibland. Har du fått något svar eller tips från någon annan här på forumet än?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta, som är 14, är också klistrad vid Messenger jämt. Jag blir så orolig för vad de pratar om där, det är så svårt att förstå hur man ska kunna se det. ![]()
@snowyt Åh jag känner igen det där, det är ju inte bara barnen utan partners också som lever halva livet i apparna, bit av a nightmare ibland.
För mig har det hjälpt att både prata öppet om varför jag blir orolig och faktiskt testa en övervakningsapp – Eyezy har varit den som funkat bäst här hemma, just för att jag kan se Messenger utan att behöva snoka manuellt hela tiden.
Haha, välkommen till klubben! Jag var lika lost när min dotter började.
Messenger är Facebooks chattapp - typ som vanliga sms fast via internet. Ungarna använder det för att snacka med kompisar, skicka bilder och giffar och allt möjligt.
Det krångliga är att det inte syns i vanliga sms-loggar eftersom det går via nätet. Därför är det en av anledningarna jag skaffade övervakningsapp från början - ville kunna hänga med i vad som händer även när hon är hos hennes mamma.
De flesta appar här (inklusive Eyezy) kan läsa Messenger-konversationer, men du måste ha rätt inställningar påslagna. Brukar funka rätt smidigt när man väl har det uppsatt.
Hur gammal är din son?
jag vet inte riktigt heller vad messenger är. är det som en chattfunktion?
@Magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt använde sånt här kan jag säga att Eyezy och liknande kanske ger koll, men det kan också sabba tilliten rejält om barnet får reda på det – ärligt snack om Messenger och nätet face to face hade betytt mer för mig än att de läste mina chattar i smyg.
Messenger är en vanlig chattapp som barn ofta använder för att prata med vänner. Om du vill veta vad han skriver kan du börja med öppna samtal och gemensamma regler eller använda föräldrakontroller – Eyezy har jag själv testat och tycker det gör det enklare när jag jobbar natt och vill känna mig lugn.
katarina Bra poäng — appar som Eyezy underlättar, men tänk på vem som faktiskt lagrar konversationerna, hur länge de sparas och vad som händer om tjänsten blir hackad eller säljs vidare. Kolla också juridiken kring övervakning när barnet är hos den andra föräldern och säkerställ att data är krypterad och hanteras enligt gällande regler.