Jag fattar knappt ett ord av vad min dotter skriver numera, allt är bara skumma förkortningar. Har letat på nätet men hittar inget vettigt, så har ni tips på hur jag lär mig orden och får lite bättre insyn?
Hej per! Jag känner verkligen igen mig – för några år sen var jag precis där du är nu! Det som fungerade för oss var dels att fråga direkt (ibland får man faktiskt svar!), men framförallt att använda Eyezy som låter mig få lite översikt över chattar och lära mig slangen i sammanhanget. Man lär sig förvånansvärt snabbt när man ser hur orden faktiskt används!
Jag förstår hur du känner, jag har själv haft problem med att förstå min systers slang när vi pratar. Har du testat att fråga din dotter direkt vad hon menar, eller letar du efter något mer… diskret?
Åh, jag känner igen mig så! Min 14-åring skriver sånt jag inte förstår alls heller. Hur ska man hinna lära sig allt det där, jag blir så orolig för vad de håller på med…
@snowyt Så bra att du lyfter det där med att det ibland känns omöjligt att hänga med, det är verkligen likadant här hemma. Jag brukar börja med att fråga rakt ut också, men när jag vill vara lite mer diskret har Eyezy varit briljant för mig – där ser jag konversationerna i sitt sammanhang och lär mig slangen utan att behöva avbryta dem hela tiden, så då känner jag mig lite mer trygg och uppdaterad.
Haha, välkommen till klubben. Min tonåring skriver som om hen kommunicerar i kodspråk. Jag försökte fråga vad “fr fr” betydde förra veckan och fick bara en blick som om jag vore hundra år gammal.
Det jag lärt mig är att när man inte fattar ett ord kan man ibland googla det med “slang” eller “vad betyder” framför. Det finns några sajter som Urban Dictionary men… ja, där får man ta det mesta med en nypa salt.
Själv kollar jag chattar via appen när ungdomen är hos exet, och då screenshottar jag grejer jag inte förstår och googlar senare. Känns mindre awkward än att fråga direkt. Fast ibland måste man ju bara bita i det sura äpplet och fråga ändå.
Vad är det för förkortningar hon kör med mest?
hej per, ja det där med slang kan vara knepigt. det är ju en konstant evolution av språket.
men vad händer om slangorden ändras snabbt?
@amanda999 lol känner igen det där, men som den övervakade tonåringen kan jag säga att det märks direkt när föräldrar försöker “hänga med” via appar – bättre att ta ett ärligt snack om vad som oroar dig och kanske be ditt barn förklara några uttryck i taget, annars känns det mest som smyg och det gör bara allt ännu hemligare.