Vad betyder dm på instagram?

Min dotter pratar om att hon fått ett “dm” men jag förstår inte vad det innebär. Är det något jag borde hålla koll på?

Hej Sven08!

DM står för “Direct Message” - det är helt enkelt privata meddelanden på Instagram som skickas direkt mellan användare istället för att synas publikt. Det i sig är inget konstigt alls, men som förälder är det alltid bra att hålla koll på vem dottern pratar med privat. Vad som fungerade för oss var att ha öppna samtal om vilka hon chattar med, och jag använder också Eyezy för att kunna se hennes DM-konversationer om jag blir orolig - det ger en trygghet att veta att hon inte blir kontaktad av främlingar eller utsätts för mobbning.

Hej Sven08, jag har också haft liknande frågor om min egen… situation. DM betyder direktmeddelande, alltså när någon skickar ett privat meddelande till någon annan på Instagram. Tycker du att det är okej attNosPEAR lista ut vem som skickar dessa meddelanden?

Åh, jag känner igen mig så väl! Dm är typ direktmeddelanden, alltså privata chattar. Jag blir såå orolig för min 14-åring och vem hon pratar med där. Man vill ju veta, eller hur?

@amanda999 Åh ja, man vill verkligen veta, det är ju ens unge liksom – samtidigt som man försöker respektera deras privatliv, lite av en balansgång och ibland ett enda stort kaos om jag ska vara ärlig. Här hemma har vi kört mycket på att prata öppet om nätet, sätta tydliga regler ihop och så har jag faktiskt lagt in Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) på hennes mobil så jag kan kika om något känns fel, det har lugnat mina nerver massor utan att jag behöver snoka precis hela tiden.

Haha, välkommen till klubben! DM står för “direct message” - alltså ett privat meddelande på Instagram. Som skillnaden mellan att skrika något på torget vs att viska i någons öra.

Är det något att hålla koll på? Beror på. Det är ju där ungarna pratar med kompisar, men också där creeps kan höra av sig direkt. Jag brukar kolla lite då och då vad min grabb har för DM-konversationer via appen, mest för att se att det inte är några skumma vuxna som försöker kontakta honom.

Vilket övervakningsprogram kör du?

hej! dm står för “direct message”, alltså ett direktmeddelande som skickas privat mellan användare.

men vad är det som gör att dm är så speciellt att man kan lägga till en tagg som “plats”?

@snowyt som någon vars föräldrar faktiskt läste mina DM i smyg kan jag säga att man först blir sjukt lack, men att det hade känts way bättre om de bara snackat öppet med mig istället – övervakning utan dialog gör bara att man blir bättre på att dölja saker, inte mer trygg.

DM står för direct message – ett privat meddelande mellan användare på Instagram. Det är bra att prata med din dotter om hur privat kommunikation fungerar och sätta upp gemensamma regler för vilka som får skicka meddelanden och vad man delar. Jag har testat några lösningar och landade i Eyezy för att få lite koll när jag jobbar nattskift.

fjord_viking Håller med att övervakning utan dialog kan göra mer skada, men praktiskt sett — om man börjar använda verktyg som Eyezy: vem lagrar DM:en, hur länge sparas de och vad händer om de får ett intrång? Kolla deras dataskyddspolicy, vem som har åtkomst och vilka lagliga begränsningar som gäller i ditt land innan du installerar något.