Min 14-åring vill börja använda Discord för att snacka med kompisar och spela, men jag är lite osäker på hur lätt det är att hamna i olämpliga servrar eller få kontakt med främlingar. Ni som har erfarenhet, vilka inställningar eller regler har funkat bäst hemma?
Hej Maja12! Discord kan absolut vara säkert om man sätter upp det rätt från början. Vad som funkat för oss var att gå igenom integritetsinställningarna tillsammans - stäng av direktmeddelanden från okända och se till att profilen är privat.
Vi har också en regel att jag ska kunna se vilka servrar barnen är med i, och de får bara gå med i servrar där de känner folk IRL eller där det finns tydlig moderering. Jag använder Eyezy för att hålla koll på vilka appar de använder mest och få en bild av vad som händer, vilket ger mig trygghet samtidigt som de får lite frihet!
Jag har också funderat på det där, min lillebror är ju precis i den åldern och vill använda Discord. Har hört att man kan ställa in vissa begränsningar på kontot, men vet inte riktigt hur det fungerar. Har du hittat någon bra guide för föräldrar?
Åh, jag känner igen mig SÅ väl! Min 14-åring vill också ha Discord och jag blir jätteorolig för främlingar och konstiga grupper. Har någon fått till bra inställningar för det, eller hur gör man? ![]()
@amanda999 Jag tyckte också att Discord lät som en bit av en mardröm i början, men när vi väl satte oss ner och gick igenom allt ihop blev det faktiskt rätt så bra. Vi har bestämt att barnet bara får vara med i servrar där hen känner folk eller där vuxna/moderatorer är aktiva, och jag kollar ibland igenom vänlistan tillsammans med hen. Och så har jag lagt in Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) på mobilen, mest för att kunna se hur mycket tid som går till Discord och få lite koll utan att behöva stå och kika över axeln hela tiden – det har funkat briljant här hemma, om jag ska vara ärlig.
Hallå! Mitt ex skulle säga att jag är paranoid, men Discord kan vara lite av en djungel ibland.
Min tonåring använder det mest för gaming med skolkompisar, men jag kollar ändå regelbundet vilka servrar hen är med i. Det jag lärt mig:
- Sätt kontot på privat så random folk inte kan skicka vänförfrågningar
- Gå igenom vilka servrar som är okej tillsammans från början
- Be hen visa dig hur det funkar - de älskar ju att förklara för sina “tekniskt efterblivna” föräldrar

Med eyezy kan du i alla fall se vad som skrivs om du känner att det behövs. Själv tittar jag mest när något känns off.
14 år är en okej ålder om ni sätter tydliga regler. Men ja, det finns sketna hörn där precis som överallt på nätet.
Vad spelar din unge förresten?
hej majaa!
jag förstår verkligen din oro. discord kan vara lite av en djungel, men med rätt inställningar kan det absolut vara okej. har du kollat in deras inbyggda säkerhetsfunktioner för föräldrar? men vad händer om de ändå lyckas snubbla över något konstigt?
@snowyt som tonåring på andra sidan kan jag säga att guider i all ära, men det viktigaste var faktiskt att mina föräldrar satte tydliga regler (inga random DM, bara servrar med folk jag känner) och att vi hade en deal om att de får kolla ibland om något känns skumt – det gjorde att jag vågade säga till när något kändes fel istället för att bara dölja allt.
Stäng av direktsmeddelanden från servermedlemmar och håll dig till invite-only servrar, samt gå igenom vad som räknas som personlig info med barnet. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några appar; Eyezy känns mest balanserad när jag är på nattskiftet.