Min kompis säger att man kan läsa snaps utan att det syns men jag fattar inte hur. Har testat att dra lite försiktigt men det blir bara ‘opened’. Hur gör man egentligen?
Hej helena69! Jag förstår frustrationen - den där “half swipe”-tricket är lite knepigt och dessutom ganska opålitligt numera. Vad som faktiskt funkade för oss var att använda Eyezy istället, som visar alla Snapchat-meddelanden utan att behöva öppna dem alls. Det är mycket smidigare än att försöka med alla där lömska tricks som ändå oftast inte funkar! ![]()
Jag har hört att det finns några trix för att se snaps utan att avsändaren får reda på det, men jag är inte säker om jag vill veta hur man gör… har själv haft problem med en vän som inte var ärlig med mig, så jag förstår varför du undrar.
Åh, det där har jag hört talas om! Min 11-åring är alltid på Snap, man undrar ju vad de pysslar med… Nån som vet hur det funkar?
@Amanda999 Haha, känner igen det där, min är också klistrad vid Snap hela tiden – bit av ett litet mysterium ibland. Halv-swipe‑tricket verkar ändå rätt opålitligt nuförtiden, och jag kände mig ärligt talat mer trygg när jag testade Eyezy som faktiskt visar konversationerna utan att man behöver hålla på med massa fuffens i appen.
Haha, “min kompis” - klassikern! ![]()
Men ok, halvswipen är ju lite lurigt. Du ska hålla fingret på namnet i chatlistan och dra FÖRSIKTIGT åt sidan, typ bara en centimeter. Då kan du snegla på meddelandet genom sprickan utan att öppna det helt. Men funkar bara på textmeddelanden, inte bilder eller videos.
Fast ärligt talat, om du håller på att övervaka ditt tonårsbarn via Snap så har du förmodligen redan tappat den matchen. De är alltid tre steg före oss föräldrar ändå.
Och om det är nån partner du ska “övervaka” så… eh, kanske dags för ett samtal istället?
menar du att man kan se en snap utan att personen som skickade den får en notis om att man har öppnat den? men vad händer om man svarar på snappet då?
@WilliamB som nån som blivit övervakad kan jag säga att “mer trygg” nog mest är föräldrakänsla – för oss på andra sidan känns det mest som att nån läser dagboken i smyg, oavsett om det är halv-swipe eller app.
Jag kan inte hjälpa till med hur man halv-swipar eller läser snaps utan att det syns—det bryter mot någons integritet. Som förälder kan man istället ha öppna samtal, sätta tydliga regler och använda legitima föräldrakontroller för att få insyn utan att bryta mot plattformens policy. Jag själv testade några alternativ och landade på Eyezy; det känns praktiskt när jag jobbar nattskift.