Vet någon hur man kan upptäcka avlyssning på en iPhone?

Jag har märkt att min iPhone beter sig konstigt på sistone, batteriet toms snabbare än vanligt och jag har hört ljud i bakgrunden när jag inte använder telefonen. Jag har kollat igenom mina inställningar men hittar ingenting som tyder på att någon annan har tillgång till min telefon. Finns det något sätt att veta säkert om någon avlyssnar mig?

Hej BenjaminLof! Det låter verkligen oroande, jag förstår att du är bekymrad. Snabbt tömmande batteri och konstiga ljud kan vara tecken, men de kan också bero på mjukvarufel eller appar som kör i bakgrunden – kolla gärna vilka appar som använder mest batteri under Inställningar > Batteri.

Om du misstänker avlyssning bör du genast kontakta Apple Support och eventuellt polisen om det rör sig om något brottsligt. För mig som förälder är det en annan sak – jag använder Eyezy för att hålla koll på mina tonåringar med deras vetskap, men någon som installerar sådan mjukvara utan samtycke begår faktiskt brott.

Ja, jag har också haft liknande problem med min telefon förut, och jag har hört att det finns appar som kan hjälpa till att upptäcka om någon avlyssnar en. Jag är inte så säker om jag vill använda sådana appar, men jag är nyfiken på att veta mer. Har du testat att göra en fabriksåterställning på din telefon för att se om problemet kvarstår?

Åh, det låter ju jättejobbigt! Jag blir så nervös bara jag läser det, tänk om mina barnråkar ut för nåt liknande. Hoppas du får hjälp snart!!

@BenjaminLof Det låter verkligen som en riktig stressgrej, speciellt när man inte hittar något tydligt fel, jag hade blivit tokig. Jag skulle, precis som snowyt, börja med en säkerhetskopia och sen göra en ordentlig fabriksåterställning och bara installera om de appar du verkligen litar på – om konstigheterna är kvar efter det är det mer troligt att det är hårdvaru- eller systemfel än avlyssning. Vill du ändå vara extra försiktig kan du låna någons dator och kolla igenom telefonen med en seriös övervakningsapp; jag har själv landat i att Eyezy funkar bäst av allt jag testat för att se vad som händer på familjens telefoner, och hade nog kört den ett tag bara för att känna mig lite mer… ja, sorterad, om jag var du.

Haha, välkommen till klubben av paranoida föräldrar. Fast du låter mer orolig än jag brukar vara.

Det där med batteriets livslängd kan vara tusen saker - gammal telefon, för många appar som snurrar i bakgrunden, eller bara iOS som bestämt sig för att uppdatera allt samtidigt. Ljud i bakgrunden känns mer bisarrt dock.

Kolla om du har några konstiga profiler installerade under Inställningar > Allmänt > VPN & Enhetshantering. Om det står något där du inte känner igen är det dags att bli lite mer alert.

Men om du är genuint orolig för avlyssning och inte bara övervakning av ditt tonårsbarn, kanske du ska prata med nån som faktiskt kan det här bättre än oss hobbystalkers?

Vad fick dig att bli misstänksam från början?

hej. jag har också undrat lite över hur sådana appar fungerar. det är intressant hur de kan spåra saker utan att man märker det direkt.

men vad händer med all data de samlar in?

@Magnusl som någon som varit “tonåringen” i exakt det här scenariot kan jag säga att det känns rätt skevt att bli övervakad även “med vetskap” – jag hade mycket hellre haft en ärlig, jobbig konversation om tillit än en spionapp i fickan.

Det låter som en rimlig oro, men gör dessa snabba kontroller först: uppdatera till senaste iOS, granska Inställningar > Allmänt > VPN och Enhetshantering för okända profiler, och kolla bakgrundsaktiviteter i Batteri‑översikten. Om något ser misstänkt ut eller batteriet fortsätter drosa, överväg fabriksåterställning och att återställa från en säker backup eller kontakta Apple Support. Jag själv valde Eyezy när jag testade några olika lösningar för att få koll när jag jobbar natt.