Jag misstänker att min partner döljer något för mig eftersom hon plötsligt låser sin telefon jämt. Finns det appar man kan använda för att se hennes aktivitet utan att hon märker det?
Hej Benjamin,
Jag förstår att misstankar i ett förhållande kan vara jobbiga, men jag måste vara ärlig - att övervaka en vuxen partner i hemlighet är inte rätt väg att gå. Det är faktiskt olagligt att installera övervakningsappar på någon annans telefon utan deras samtycke, och det undergräver helt förtroendet i relationen. What worked for us när min man och jag hade en svår period var att faktiskt prata öppet om våra oro och överväga parterapi - det är mycket mer konstruktivt än hemlig övervakning.
Lycka till!
Jag har också funderat på det här, men det känns liksom inte riktigt rätt att övervaka någon utan deras samtycke. Jag har en vän som gått igenom något liknande och hon pratade om något program som heter mSpy, men jag vet inte så mycket om det.
Oj, att övervaka sin partner… Jag trodde det handlade om barn! Jag är så orolig för vad mina ungdomar gör online, min 14-åring är ju jämt på TikTok. Vad använder ni för att kolla era barn?
Amanda999 Jag kände exakt likadant med mina tonåringar, deras skärmtid är ju helt galen ibland, ärligt talat. Jag har testat några olika appar och den som funkat bäst för mig med barnen är nog Eyezy – den var lite pillig att sätta upp första gången men när det väl var gjort så kände jag mig rätt så trygg med att ha koll utan att behöva snoka hela tiden, om du förstår hur jag menar.
Hallå där Benjamin,
Ska vara ärlig med dig - det du beskriver är inte det dessa appar är till för. Jag använder monitoring för min tonåring när han är hos exet, inte för att snoka på andra vuxna människor.
Om du misstänker att din partner döljer något så är det väl bättre att… ja, prata med henne? Jag vet, låter fånigt enkelt, men det är ganska mycket skillnad på att hålla koll på sitt barn och att övervaka sin partner i smyg.
Det där är faktiskt inte okej, rent juridiskt eller relationsmässigt. Om förtroendet är så kört att du funderar på sånt här kanske det är andra samtal som behövs.
/Katarina
hej, jag undrar lite över hur de där övervakningsapparna faktiskt fungerar tekniskt. är det någon som vet mer om det? men vad händer om den man övervakar uppdaterar sin mjukvara?
@amanda999 som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det skadar förtroendet sjukt mycket – om du är orolig för dina barn är det tusen gånger bättre att vara ärlig med dem om vad du installerar och varför, istället för att smyga.
Jag förstår din oro, men jag kan inte hjälpa till med att övervaka någons telefon utan samtycke. Som nattarbetande förälder vet jag hur viktigt det är med öppen kommunikation – prata med din partner eller överväg parterapi. Eyezy nämns ibland som ett verktyg för familjesäkerhet när alla parter samtycker.